-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41868)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16848)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13937)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7985)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2946)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2851)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2433)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1669)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26528 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

هر فرد مسلمان چند وطن مي تواند داشته باشد؟ اگر كسي هر پنج سال در سك استان زندگي مي كند، آيا بايد قصد ده روز كند؟

برادر عزيز و گرامي! چند نوع وطن در فقه اسلامي مطرح شده است. ما به صورت اختصار آن ها را به عرض مي رسانيم:

1_ وطن اصلي يا وطن پدر و مادري: هر كجا كه انسان متولد مي شود، به شرط اين كه آن جا وطن پدر و مادر باشد، آن جا را وطن مسقط الرأسي يا وطن اصلي و پدر و مادري مي گويند، مثلاً كسي كه پدر و مادرش اهل تهران هستند يا والدين آنجا را وطن خود انتخاب كرده اند، تهران براي فرزند، وطن اصلي و پدر و مادري ناميده مي شود. در اين صورت تا وقتي كه شخص از اين وطن رو برنگرداند، آن جا وطن او محسوب مي شود.

2_ وطن اتّخاذي و انتخابي: به مكاني گفته مي شود كه انسان اهل آنجا نيست ولي قصد كرده در آن جا تا آخر عمر زندگي كند مثلاً كسي كه اهل تهران است ولي قم را به عنوان وطن انتخاب كرده و قصد دارد تا آخر عمر در قم زندگي كند، قم وطن انتخابي او محسوب مي شود. در وطن اتخاذي بايد مدتي زندگي كند تا عرفاً‍ بگويند اهل آنجا شده است.

انسان ممكن است دو جا يا بيشتر1 را به عنوان وطن اتخاذي و انتخابي، انتخاب كند، مثلاً قصد دارد تا آخر عمر زمستان ها در قم زندگي كند و تابستان ها در اردبيل.

3_ وطن عرفي: اين نوع وطن براي كساني است كه مي خواهند براي مدتي طولاني در يك شهر زندگي كنند، بعد به وطن خودشان برگردند، مثلاً كسي كه مي خواهد پنج يا ده سال در شهر قم براي درس خواندن يا كاركردن بماند و بعد به وطن خود برگردد، اين نوع وطن را همة فقها قبول ندارند. مراجعي از قبيل آيات عظام:خويي، تبريزي، مكارم و سيستاني، وطن عرفي را قبول دارند.2





1 در بيشتر از دو وطن اختلاف است. امام مي فرمايد: بيش از دو وطن نمي شود انتخاب كرد ولي آيت الله مكارم مي فرمايد مي شود بيش از دو مكان انتخاب كرد.(توضيح المسائل مراجع،ج1، مسئلة 1333)

2 توضيح المسائل مراجع، ج1، مسئلة 1330 و 1331.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.